-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48937 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا به ما ميگويند در كنه ذات خدا بحث نكنيد در صورتي كه در قرآن آمده الله نور السماوات و الارض؟



خداوند وجود مطلق و پاك و منزه از ماده و شؤون آن ميباشد، از اين رو شناخت حسي ظاهري به خداوند ناممكن است. اما خداوند متعال ميتواند متعلق ادراك عقلي و قلبي واقع شود، يعني مخلوق به اندازة سعة وجودي و كشش و ظرفيت خود، نسبت به خداوند و اوصاف او في الجمله علم و معرفت داشته باشد.

معناي الله نور السماوات و الارض نيز اين است كه فعل خداوند با وجود حفظ و حدت و يگانگي خود ميتواند در بينهايتطلوع و ظهور كند و همه را متمتع و بهرهمند سازد همچون نور واحدي كه از يك منبع معيني ميتابد و در آينههاي بيشماري انعكاس يافته و تكثر پيدا ميكند.



شد مبدل آب اين جو چندبار عكس ماه و عكس اختر برقرار



پس پديدههاي عالم هستي مظهر اوصاف و اسماء الهي است و فراروي ادراك بشري براي انعكاس در آينة ادراكات انسان قرار گرفتهاند با اين شرط كه آينة ادراكات، شايستگي و قابليت لازم براي دريافت آن نور واحد را داشته باشد.

امّا ادراك قلبي خداوند در كشف و شهود عرفاني بسي عميقتر و فروزانتر است و اثرات مثبت و بادوام آن در روح انساني، مؤيد اين حقيقت زيباست:



چيست توحيد خدا آموختن خويشتن را پيش واحد سوختن



با اين وصف ورود به ساحت ذات اقدس الهي چه از طريق تفكر و چه به عرفان شهودي محال است. لكن طريق تقوي و دوري از هر آن چه غير خدا باشد و توجه تام به ظهور اسماء و صفات در پديدههاي هستي، صفايي قلبي براي انسان بوجود ميآورد كه او را غرق در اسماء و صفات ميسازد و به چشم دل و بصيرت محبوب را ميبيند و ميشناسد.

مطلق كه بود ز هر صفت پاك





هرگز نتوان نمود ادراك



زانرو كه به عقل تو ميكني خيالش





البته به صورتي برآيد



پس هرچه تو ميكني خيالش





باشد ز مظاهر جمالش





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.